Villkor för tjänsten (på finska)

YLEISET SOPIMUSEHDOT – CANORAMA OY


1. Yleisten sopimusehtojen soveltamisala ja määritelmät

Toimittajan yleisiä sopimusehtoja sovelletaan toimittajan toimittamien tuotteiden ja palveluiden myyntiin ja tuotteiden käyttöoikeuden luovutukseen ja ne syrjäyttävät mahdolliset asiakkaan vakioehdot. Näistä sopimusehdoista poikkeaminen edellyttää, että sopijapuolet ovat sopineet poikkeuksesta kirjallisesti. Toimittajan yleisiä sopimusehtoja täydennetään joidenkin tuotteiden ja palveluiden osalta lisäehdoilla, jotka ovat osa näitä yleisiä sopimusehtoja.


Asiakas – Toimittajan asiakas; kun sopimuksen rahoittamiseen käytetään rahoitusyhtiötä, asiakkaalla tarkoitetaan rahoitusyhtiön kanssa vuokrasopimuksen tehnyttä vuokralle-ottajaa.

Tuotteet – laitteet, tietokoneohjelmat ja ohjelmistot, tarvikkeet tai materiaalit, joita toimittaja sopimuksen mukaan toimittaa asiakkaalle

Ohjelmistot – tietokoneohjelmat ja ohjelmistot, joita toimittaja sopimuksen mukaan toimittaa asiakkaalle

Laitteet – muut tuotteet kuin ohjelmistot, tarvikkeet ja materiaalit, jotka toimittaja sopimuksen mukaan toimittaa asiakkaalle

Palvelut – palvelut, joita toimittaja tai sen alihankkija sopimuksen mukaan toimittaa asiakkaalle. Näitä palveluita ovat: huolto, ylläpito, tuotteen sijaintipaikalla annettava tuki, avustava puhelin- ja muu etätuki, konsultointi sekä koulutus ja asennuspalvelut.

Asiakkaan ympäristö – asiakkaan tietotekniikka, televiestintä tai muu vastaava infrastruktuuri (mukaan lukien liittymät Internetiin ja asiakkaan televiestintäpalvelujen toimittajiin), joka liittyy tuotteisiin tai palveluihin, joita toimittaja sopimuksen mukaan toimittaa asiakkaalle

Immateriaalioikeudet – (a) tekijänoikeudet ja niiden lähioikeudet, tavaramerkki ja toiminimioikeudet, patenttioikeudet, malli ja hyödyllisyysmallioikeudet, integroitujen piirien suoja ja kaikki edellä mainittujen kaltaiset tavanomaisesti immateriaalioikeuksina pidettävät oikeudet, (b) sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevien sääntöjen perusteella elinkeinonharjoittajalle kuuluvat oikeudet ja oikeudet nostaa syyte jäljittelystä sekä (c) kaikki liikesalaisuudet ja muut vastaavat oikeudet mukaan lukien kaikki oikeudet osaamiseen ja muihin teknisiin tietoihin

Työaika – Toimittajan työaika maanantaista perjantaihin klo 8:00- 16:00 pois lukien yleiset juhla- ja vapaapäivät


2 Sopimuksen syntyminen

Tuotetta tai palvelua koskeva sopimus syntyy, kun asiakas ja toimittaja allekirjoittavat kirjallisen sopimuksen jota ne ovat sitoutuneet noudattamaan. Sopimuksia allekirjoitetaan kaksi yhtäpitävää kappaletta, yksi kummallekin osapuolelle.

 

3 Hinnat ja hintojen muutokset

Hinnat määräytyvät tilaushetkellä voimassa olevan toimittajan hinnaston mukaisesti, jos ei ole muuta sovittu. Hintoihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero sekä muut viranomaisten määräämät julkiset maksut. Tuotetta tai palvelua koskevan hinnan lisäksi asiakkaalta veloitetaan erikseen tuotteen toimitus-, asennus- ja kierrätysmaksut sekä palvelun toimittamisesta aiheutuneet lisäkulut, kuten matkakustannukset ja päivärahat, kun matka lähimmästä toimittajan toimipisteestä palvelun suorittamispaikalle on yli 50 km. Lisäksi toimittaja veloittaa asiakkaalta toimenpiteen tekohetkellä voimassa olevan palveluhinnastonsa mukaiset laskutus- ja toimenpidekulut. Toimittaja varaa oikeuden muuttaa edellä tarkoitettuja toimitus- ja palvelumaksujaan.

Asiakkaalta toistuvasti veloitettavien palvelumaksujen osalta toimittaja varaa oikeuden muuttaa hintoja kesken sopimuskauden. Toimittaja tiedottaa hinnanmuutoksesta vähintään yhtä (1) kuukautta ennen uuden hinnan voimaantuloa. Mikäli hinnankorotus on yli 10 % kahdentoista (12) kuukauden ajanjaksolla, asiakkaalla on oikeus irtisanoa sopimus päättyväksi edellä mainitun rajan ylittävän hinnankorotuksen voimaantulopäivänä. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti toimittajalle neljäntoista (14) päivän kuluessa korotusilmoituksen päiväyksestä. Asiakkaalla ei kuitenkaan ole irtisanomisoikeutta, mikäli hintojen korotus johtuu viranomaisten toimenpiteistä tai verojen tai muiden julkisten maksujen noususta, työhön tai materiaaleihin liittyvien kustannusten noususta tai hinnoitteluun vaikuttavan valuutan valuuttakurssimuutoksista.

 

4 Laskutus ja maksut

Toimittaja laskuttaa tuotteen sen toimituksen tapahduttua ja kertaluonteiset palvelut palvelun tultua suoritetuksi. Jos sopimus koostuu useammasta tuotteesta ja/tai kertaluontoisesta palvelusta, toimittaja voi laskuttaa kunkin tuotteen ja/tai palvelun sen jälkeen kun kyseinen tuote ja/tai palvelu on toimitettu. Toimittaja laskuttaa toistuvaismaksut sovituin laskutuskausin etu- tai jälkikäteen. Toimittaja voi muuttaa toistuvaismaksujen laskutusajankohtaa ilmoittamalla siitä asiakkaalle (1) yksi kuukausi etukäteen. Asiakkaan on maksettava kaikki riidattomat laskut ajallaan ilman kuittaus tai pidätysoikeutta.

Toimittajan veloitusten perustuessa tulostemääriin toimittaja tarkistaa laitteiden tulostelukemat käytäntönsä mukaisesti laskutuksen suorittamiseksi. Asiakas on velvollinen toimittamaan tulostemääriä koskevat lukemat toimittajalle. Jos toimittaja joutuu hankkimaan tulostemäärät asiakkaalta on toimittajalla oikeus laskuttaa käsittelymaksu voimassaolevan palveluhinnastonsa mukaisesti. Asiakkaan on tarkastettava laskutettujen tulostemäärien oikeellisuus ja esitettävä mahdolliset huomautukset laskun huomautusajan kuluessa; muussa tapauksessa lasku katsotaan hyväksytyksi. Toimittaja voi aina veloittaa laskuttamatta jääneet tulosteet tosiasiassa otettujen tulostemäärien mukaisesti.

Maksuehto on seitsemän (7) päivää netto laskun päiväyksestä. Viivästyskorko erääntyneelle summalle määräytyy kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaan. Laskuun kohdistuvat huomautukset on esitettävä viiden (5) päivän kuluessa laskun saapumisesta. Maksun viivästyksen perusteella toimittajalla on oikeus keskeyttää sopimusvelvoitteiden täyttäminen, kunnes maksu on suoritettu.

 

5 Sopijapuolten yleiset velvollisuudet ja sopimusvelvoitteiden täyttämisen edellytykset

Toimittajan tulee suorittaa palvelut ja toimittaa tuotteet näiden ehtojen, mahdollisten erikseen kirjallisesti sovittujen täydentävien lisäehtojen ja palvelukuvausten mukaisesti sekä asianmukaisella huolellisuudella ja tehtävän edellyttämällä ammattitaidolla.
Toimittajan kyky täyttää sopimuksen mukaiset velvollisuutensa riippuu asiakkaan täydestä ja oikea-aikaisesta yhteistyöstä toimittajan kanssa. Asiat, joita ei ole nimenomaisesti sovittu toimittajan vastuulle kuuluviksi kuuluvat asiakkaan vastuun piiriin.
Mahdollistaakseen sen, että toimittaja voi suoriutua sopimusvelvoitteistaan asiakas sitoutuu:

a) toimittamaan toimittajalle kaiken tämän velvoitteidensa täyttämiseksi tarvitseman tiedon riittävänä ja oikean sisältöisenä

b) Asiakas huolehtii kustannuksellaan siitä, että tuotteiden asentamista varten on käytettävissä asennettavalle tuotteelle sopiva paikka ja kaikki tarpeelliset tiedot, liitännät ja tietoliikenneyhteydet palvelun suorittamiseksi

c) täytäntöön panemaan hyvissä ajoin etukäteen kaikki toimittajan tai tuotteiden valmistajan antamat suositukset ja ohjeet, jotka vaikuttavat sopimuksen mukaisesti toimitettaviin tuotteisiin tai palveluihin

d) hankkimaan itse tarvittavat luvat, lisenssit, hyväksynnät ja muut sopimuksen solmimiselle ja täyttämiselle välttämättömät tai lain mukaan vaadittavat suostumukset mukaan lukien vaadittavat Kopiosto-luvat

e) nimeämään tilanteeseen sopivan ja pätevän yhteyshenkilön toimittajan kanssa tapahtuvaa yhteydenpitoa varten. Yhteyshenkilön oltava paikalla tai välittömästi tavoitettavissa asennusta suoritettaessa.

f) Asiakas vastaa siitä, että tuotteet ovat asiakkaan vaatimusten mukaiset, sekä käyttötarkoitukseen- ja ympäristöön soveltuvat.

g) Asiakas mahdollistaa toimittajan asennuspaikalle suorittaman soveltuvuus tarkastuksen, näin pyydettäessä.

Toimittaja sitoutuu:

a) toimimaan asiakkaan tiloissa mahdollisimman vähän häiriötä aiheuttaen.

b) kaikilla kohtuullisilla varotoimilla suojelemaan asiakkaan henkilöstöä, ympäristöä, tuotteita sekä asiakkaalta saatua tietoa.

c) ottamaan mukaansa kaikki asennuksessa tarvittavat työvälineet ja mahdolliset asennusmediat (pois luettuna vapaasti internetin kautta jaetut, kuten esimerkiksi tulostusajurit)

d) oheisen tietosuojaliitteen mukaisesti käsittelemään asiakkaan henkilötietoja.

 

6 Vahingonkorvaus
Toimittaja ei vastaa toimittajan, sopimuksen kohteiden, toimittajan edustajan tai sen alihankkijan aiheuttamista välillisistä vahingoista.

Toimittajan enimmäisvastuu vahinkotapauksissa on 20 % toimituksen kohteen arvonlisäverottomasta kokonaishinnasta tai palvelun kohteen arvonlisäverottomasta kokonaishinnasta. Kokonaishinta palvelun kohteen osalta lasketaan vahinkotapausta edeltävän kuuden (6) kuukauden keskihinnan perusteella. Edellä kuvattu enimmäisvastuu on ainoa seuraus toimittajasta, sopimuksen kohteesta, toimittajan edustajasta tai toimittajan alihankkijasta mahdollisesti johtuvasta vahingosta.

 

7 Sopimuksen siirto

Asiakkaalla ei ole oikeutta ilman toimittajan kirjallista ja etukäteistä suostumusta siirtää tätä sopimusta kolmannelle osapuolelle tai mahdollisen liiketoimintakaupan jälkeiselle uudelle omistajataholle.

 

8 Riidanratkaisu

Tästä sopimuksesta tai sen liitteistä aiheutuvat erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti osapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli neuvotteluissa ei saavuteta yksimielistä ratkaisua, ratkaistaan erimielisyys lopullisesti välimiesmenettelyssä Keskuskauppakamarin välityslautakunnan sääntöjen mukaisesti. Välimiesoikeus on yksijäseninen. Välimiesmenettelyn paikka on Kokkola ja kielenä suomi.

 

9 Toimitettujen tuotteiden vastaanottaminen, tarkastaminen ja tuotteiden virheellisyys

Osapuolten niin sopiessa tuotteen vastaanottaminen, hyväksyminen ja testaus suoritetaan osapuolten erikseen kirjallisesti sopimalla tavalla. Asiakas reklamoi tuotteeseen liittyvistä virheistä ja vaurioista seitsemän (7) päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Jos asiakas ei reklamoi tässä kohdassa mainitussa ajassa, asiakkaan katsotaan hyväksyneen tuotteet. Jos tuote ei vastaa sovittua, toimittaja valintansa mukaan vaihtaa tuotteen virheettömään tai korjaa sen kustannuksellaan. Jos tuotteen vaihtaminen tai korjaaminen ei ole toimittajan mukaan mahdollista kohtuullisessa ajassa, toimittaja voi valintansa mukaan irtisanoa sopimuksen tai sen osan, johon tässä kohdassa tarkoitettu tuote liittyy, ilmoittamalla siitä asiakkaalle ja hyvittämällä viallisesta tuotteesta maksetut maksut edellyttäen, että vialliset tuotteet palautetaan viiveettä toimittajalle. Vaihtoehtoisesti osapuolet voivat neuvotella myös hinnan alentamisesta. Tuote on virheellinen, jos toimitettu tuote ei olennaisilta osiltaan toimi toimitushetkellä voimassa olevassa kyseistä tuotetta koskevassa teknisessä kuvauksessa määritellyllä tavalla edellyttäen, että tuotetta käytetään kaikilta osin asianmukaisesti ja tuotteen käyttöohjeen mukaisesti.


10 Palveluiden suorittaminen

Toimittaja suorittaa palvelun sopimuksen määritysten mukaisesti tai jos palveluita ei ole erikseen sopimuksessa määritelty, toimittajan vakiopalvelukuvauksen mukaisesti. Mahdollisista ylläpitopalveluiden viiveistä ja niihin liittyvistä sanktioista on sovittava erikseen. Palvelut suoritetaan toimittajan työmenetelmien mukaisesti ja toimittajan valitsemien työntekijöiden tai alihankkijoiden toimesta toimittajan työaikana. Palvelut voidaan sopimuksen mukaan suorittaa joko toimittajan tai tämän alihankkijan tiloissa tai asiakkaan toimitiloissa Suomessa. Jos toimittaja ei ole toimittajasta johtuvista syistä suorittanut palvelua sovitun mukaisesti, ilmoittaa asiakas siitä toimittajalle kirjallisesti viimeistään seitsemän (7) päivän kuluessa ja sallii toimittajan suorittaa palvelun uudelleen toimittajan kustannuksella. Mikäli sovitun palvelun suorittaminen on estynyt tai viivästynyt muusta kuin toimittajasta johtuvasta syystä, vastaa asiakas kaikista niistä lisäkustannuksista, joita toimittajalle muodostuu palvelun uudelleen järjestelyistä ja suorittamisesta.

Toimittaja noudattaa kaikkia asiakkaan vaatimia kohtuullisia terveys- ja turvallisuusvaatimuksia asiakkaan tiloissa toimiessaan. Asiakas antaa toimittajan henkilöstölle asiakkaan tiloissa mahdollisesti vaadittavat erityiset turvallisuusvälineet. Jos toimittaja havaitsee, että asiakkaan tiloissa työskenteleminen saattaa aiheuttaa vaaraa toimittajan puolesta palveluita suorittavalle, toimittaja voi lykätä palveluiden suorittamista siihen saakka kunnes vaaratilannetta ei enää ole.
Asiakkaan on ilmoitettava toimittajalle välittömästi, jos se aikoo siirtää omistamansa tuotteen sijaintipaikkaa silloin kun toimittajan suorittamat palvelut kohdistuvat kyseiseen asiakkaan tuotteeseen. Tällaisessa tilanteessa toimittaja varaa oikeuden muuttaa palvelun hintaa.

 

11 Laitteiden ylläpito

Toimittaja voi valintansa mukaan joko korjata laitteen tai vaihtaa sen vastaavaan toimivaan laitteeseen. Asiakkaan laitteista vaihdetut osat tulevat toimittajan omaisuudeksi. Laitteen ylläpito sisältää huollon ja korjauksen lisäksi tarvittavat varaosat ja väriaineet, ellei toisin ole sovittu. Sopimus ei sisällä tarvikkeita, tulostusmateriaaleja ja niittejä, mikäli toisin ei ole sovittu. Mikäli sopimukseen sisältyy väriaineita ovat ne toimittajan omaisuutta, kunnes väri on käytetty sopimuskoneeseen. Toimittaja pidättää itsellään oikeuden määrittää asiakkaan tiloissa säilytettävien varaväriaineiden määrän. Asiakkaalla on velvoite palauttaa sopimuksen päättyessä sopimuskoneeseen käyttämättä jääneet varavärit toimittajalle veloituksetta. Asiakkaalla ei ole lupaa luovuttaa/myydä sopimuksen perusteella sille toimitettuja värejä tai materiaaleja kolmannelle taholle tai käyttää niitä muuhun kuin sopimuksen mukaiseen tarkoitukseen.

Laitteen käyttö mahdollisimman virheettömästi ja laadukkaasti on varminta, kun laitteessa käytetään toimittajan suosittelemia vara- ja vaihdettavia osia, tarvikkeita ja materiaaleja. Jos laitteessa käytetään materiaaleja, jotka ovat laadultaan soveltumattomia on toimittajalla oikeus laitteen vahingoittuessa kieltäytyä suorittamasta palveluita ilman erillistä korvausta tai kieltäytyä palveluiden suorittamisesta kokonaan.

 

12 Sopimuksen ennenaikainen päättäminen ja sen seuraukset

Toimittajalla on oikeus purkaa sopimus päättymään välittömästi jos:

a) maksu johon ylläpitoveloitus sisältyy, viivästyy yli kolmekymmentä (30) päivää.

b) Asiakas asetetaan selvitystilaan tai konkurssiin.

c) Asiakas käyttää tuotteessaan osia tai elementtejä jotka aiheuttavat haittaa tai vahingoittavat sopimuksen kohdetta.

d) Asiakas käyttää sopimuksen kohdetta olennaisesti sopimuksen vastaisesti.

e) Asiakas päättää ylläpitopalveluiden kohteena olevan tuotteen leasing- tai vuokrasopimuksen kesken alkuperäisen leasing/vuokrakauden.

f) Asiakas muutoin olennaisesti laiminlyö sopimuksen mukaisia velvoitteitaan eikä kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa toimittajan kirjallisesta huomautuksesta korjaa rikkomustaan.

Mikäli asiakas purkaa sopimuksen kesken sopimuskauden toimittajasta riippumattomasta syystä, toimittaja veloittaa kolme neljäsosaa (¾) varsinaisen sopimuskauden jäljellä olevista sopimuksessa arvioiduista ylläpitosopimus- ja ylläpitoveloituksista. Mikäli sopimukselle ei ole kirjattu arviota, käytetään arvioimiseen edeltävän vuoden toteutuneita ylläpitosopimus- ja ylläpitoveloituksia. Sopimuksen purusta aiheutuneet kulut, kuten laitteen purku-, kuljetus- ja muut vastaavat kulut veloitetaan erikseen. Sopimuksen irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta.

 

13 Ylivoimainen este (force majeure)

Kummallakin sopijapuolella on oikeus purkaa sopimus, jos sen täyttäminen estyy tai viivästyy oleellisesti ylivoimaisen esteen vuoksi. Tällaiseksi esteeksi katsotaan sellainen sopijapuolista riippumaton sopimuksen solmimisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota ei ole voitu ottaa huomioon sopimusta tehtäessä ja jonka vaikutusta ei voida poistaa ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia tai ajanhukkaa. Tällaisena tapahtumana pidetään sotaa, sisäistä levottomuutta, ympäristötuhoa, viranomaisen pakko-ottoa tai takavarikkoa, yleisen liikenteen tai energiajakelun keskeytystä, työselkkausta tai niihin vaikutuksiltaan verrattavaa syytä. Jos sopijapuoli haluaa vedota ylivoimaiseen esteeseen, sen on viipymättä ilmoitettava siitä vastapuolelle. Sopijapuolet voivat sopia esteen vaikutuksista sopimuksen täytäntöönpan